Dissocierar

Idag flög jag högt högt upp. Förlorade kontakten med mig själv och var inte kontaktbar En lång stund. Kämpade för att ta mig tillbaka till här och nu. Fick hjälp. Fötterna i golvet, rak i ryggen, öppna ögonen och titta på personen och rabbla tre saker i rummet som var blåa. Efter ett tag kom jag tillbaka.

Dissocierar gör jag ofta. Jag är borta från verkligheten. Dissociation är den ultimata utvägen när det inte längre finns några utvägar att tillgå. Utgår man från DSM-IV är dissociation ett förändrat tillstånd av medvetande, perception och minne som omfattar ett brett spektrum av psykiska symtom och som rör sig från ”normal” till gravt patologisk dissociation. Dissociation kan påverka inte bara medvetandetillståndet i fråga utan också perception, minne, tolkning av omgivningen och de egna sensationerna och emotionerna. T.ex. räknas s.k. utanför-kroppen upplevelser vara dissociativa till sin natur.

Överlevnadsmekanism!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0