Mormor

Inlägg om min mormor igen. En väldigt betydelsefull person för mig. Hon var och fortfarande är. Denna helg har jag tänkt extra mycket på henne och hennes liv. Jag har fått veta saker jag inte visste. Förträngda saker som hon inte delade med så många. Knappt någon. Hon hade delat det med min kusin i få ordalag för länge sen och jag träffade min kusin i helgen och vi kom att prata om henne då. Fina älskade mormor.

Mormor bode som jag skrivit i ett tidigare inlägg i Norge när andra världskriget utbröt. En dag kom tyskarna hem till deras bostad. Dem tog mormors bror som var med i motståndsrörelsen. Dem tog även med min mormor.  Tyskarna tog mormor och hennes bror till Victoriaterassen i Oslo där tyskarna hade sitt högkvarter.  Min mormors bror blev torterad och mormor fick vara sällskapsdam och dansa med tyskarna under deras fester. De vågade inte säga emot om de inte ville. Mormor hade gett hintar till min kusin om att hon blev våldtagen av tyskarna och att hon då även blev gravid. Mormor måste ha lyckats tagit sig därifrån och hem till sin mamma.  Eftersom mormor var gravid fick hon inte sätta sin fot hemma utan hennes mamma bara stängde dörren för mormor.  Mormor beslöt sig då för att fly till Sverige.

Sanningen gör ont att få reda på. Hemligheter som gör ont. Fina fina mormor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0